Test din WordPress

Du kan miste mange kunder, hvis din WordPress er indstillet forkert. Et enkelt flueben kan eksempelvis blokere helt for Google.
Forkert brug af kategorier kan genere dine læsere og skabe problemer i forhold til Google

  • Indlæg er gemt i mere end en kategori
  • 6-7 eller flere punkter i menuen

Indlæg er gemt i mere end en kategori

Forestil dig, at en bruger netop har kigget på én kategori på dit website for så at vælge en anden. Støder vedkommende på indlæg, hun allerede har set, forsvinder hun sandsynligvis hurtigt. Ingen af os gider rode rundt på et website, der præsenterer os for indhold, vi allerede har set.

Det kan også være skidt for søgemaskineoptimeringen. Google kan nemlig ikke lide såkaldt duplicate content – altså kopier. Og lægger du eksempelvis indlægget “Se-min-smukke-navle” i kategorierne “krop” og “film” vil der teknisk set være to ens indlæg på din blog. Google vil opfatte de følgende som duplicate content:

category/krop/se-min-smukke-navle

categori/film/se-min-smukke-navle

Der er tale om forskellige URL’er – med nøjagtig samme indhold.

Få ryddet op i din kategoristruktur. Den er højst sandsynligt rodet og uoverskuelig for læserne, hvis du ikke selv synes det er oplagt, hvilken af dine kategorier et indlæg hører hjemme i.

6-7 eller flere punkter i menuen

Har du mere end 5-6 menupunkter i den primære menu – det er ofte den vandrette i toppen af websitet – begynder det at blive svært for brugerne at finde rundt.

Består hver enkelt menupunkt af flere ord, begynder det at blive uoverskueligt og dermed kritisk.

For mange niveauer i menuen

Er der mere end to niveauer i den primære menu, begynder det at blive svært at bruge den.

Selv rutinerede brugere har  svært ved at aktivere  3. niveau i en menu. Mange ser slet ikke punktet. Du kan aflæse det i statistikken over dit websites besøg.

Navigation foregår hovedsagelig via menuen

Test, om brugere kan bevæge sig rundt på dit website uden at bruge menuen.
Forestil dig, at menuen slet ikke er der – og test så, om det er muligt at komme rundt.

Måske synes du, det lyder mærkeligt, men prøv alligevel at teste det. Det giver dig nemlig en god fornemmelse af, om du har  gjort det nemt at navigere rundt på dit website via link fra side til side, eller fra indlæg til indlæg.

Hvis ikke, bør du straks gå i gang med at sørge for masser af alternative muligheder for at springe rundt i dit indhold.

Overlad det ikke til brugeren selv at bøvle med at finde interessant og relevant information. Hjælp dem – på flere måder – med at kommer rundt.

Kryptiske URL’er

Intetsigende webadresser er en af de alvorlige fejl. Det er ofte det første og mest synlige tegn på, at websitet er lavet af en amatør. Og det er som regel et sikekrt tegn på, at der også er meget andet, der er uhensigtsmæssigt lavet.

Straks efter WordPress er installeret – og før det tages i brug ved at oprette sider eller indlæg, bør de såkaldte permanente link indstilles, så link til sider og indlæg ikke ender på kryptiske og intetsigende kombinationer af bogstaver og tal.

Inden indstillingen er foretaget, bør websitet blokeres for at blive indexeret af Google.

Det kan være uheldigt at ændre indstillingen af URL’er, hvis dit website er ret mange måneder gammelt OG allrede indexeret af Google. Ændrer du URL’en kan det nemlig  betyde, at besøgende via Google sendes til en adresse, der ikke mere findes på dit website.

Få med andre ord en professionel WordPress-bruger til at hjælpe dig, hvis dit website ikke er indstillet korrekt.

WordPress Permalink Structure

Du bruger ikke statistiske oplysninger om dit website

Google Analytics er et effektivt værktøj til at holde øje med, hvordan dit website bruges – hvor folk kommer fra, hvor længe de bliver på dit website og hvilke sider, der er mest læste. Sådanne oplysninger er uundværlige, hvis du vil forbedre dit website.

Og du skal ikke nøjes med at koble statistikken til. Du skal bruge den aktivt til at gøre det endnu bedre.

Massive væg-til-væg tekster

Et stort problem på mange websites er store klumper tekst. Du ved sådan et gråt tæppe af en tekst, der løber fra toppen og ned over siden. Samme skrifttype hele vejen. Samme skriftstørrelse hele vejen. Ingen små overskrifter. Ingen sigende nøgleord til at fange opmærksomheden.

Der er ikke enighed om, hvor mange enheder, der bør være pr. tekstlinje, men når afsnit bliver store, skriftstørrelsen lille og linjerne brede, begynder det at se så massivt ud, at det mange læsere hopper fra.

Det optimale, hvis teksterne skal være nemme at læse på smartphones og iPads er 40-45 enheder pr. linje. Det er til gengæld for lidt på en god og bredere skærm, hvor der gerne må være omkring 70 enheder pr. linje.

Rodet præsentation af tekster

For mange skrifttyper, skriftstørrelser, skriftfarver – det kan hurtigt blive en både rodet og urolig affære, der får besøgende til at hoppe fra.

Vi læser gerne lange tekster på skærmen, men de skal være overskuelige og nemme at læse på skærmen. Sørg derfor for, at dit tekstbillede ikke ligne sider i en skønlitterær papirbog. Webtekst skal være langt mere overskuelig.

Den skal kunne scannes. Besøgende skal hurtigt kunne finde lige netop de afsnit, der interesserer.

Hold dig til to forskellige skrifttyper

Jo flere skrifttyper du bruger, desto mere uoverskueligt, rodet og uappetitligt bliver dit website.

De fleste websites kan klare sig med fire forskellige størrelser tekst.

  • 1 størrelse til overskrifter
  • 1 lidt mindre til indledning
  • 1 lidt mindre endnu til såkaldte mellemrubrikker
  • 1 almindelige størrelse den åkaldte brødtekst

De fire størrelser kan varieres yderligere med farver – overvej eksempelvis, hvis din tekst er sort på hvid, om nogle af overskrifterne skal være i grå toner i stedet for markant sort.

Pas på med at bruge et væld af farver på tekster

Fastlæg først og fremmest, hvilken farve du vil bruge til almindelig tekst og til link – og sørg for konsekvent at gøre det tydeligt (med en markant afvigende farve) hvad der er link.

Link bør grundlæggende have forskellige farver afhængig af, om der er besøgt, ubesøgt eller et aktivt link

Når du har valgt farver til link, skal du være varsom med at bruge farver derudover.

Brug sigende keywords

Undgå tomme fyldord og sniksnak

Skriv korte sætninger

Lav korte afsnit

Sørg for luft mellem afsnit

Om mig – og navnet, der ikke bliver nævnt

Siden, der skal præsentere personen bag websitet hedder “om mig” og omtaler konsekvent personen i “jeg” form.

Det er den side, der om nogen bør nævne dit navn så mange gange – også i overskriften – at det er den side, der bliver fundet, hvis nogen Googler dit navn.

Mange website-ejere er online uden at kunne findes på deres navn. Hvis du konsekvent skriver “jeg” om dig selv på dine websider – hvor skal jeg så finde dig, hvis jeg Googler på dit navn?

Enkeltmandsvirksomheder skal ikke omtale sig som “vi”

Mange enkeltmandsvirksomheder skriver “vi” om sig selv, selvom der kun er en person i virksomheden.
Det gøres naturligvis for at få det til at lyde at lidt mere, end det i virkeligheden er – men det er overflødigt og i værste fald skadeligt for din forretning.

Mange opfatter det som udtryk for enten opblæsthed eller mindreværdskomplekser. Der er ingen gode grunde til at skrive “vi”, hvis du vitterlig kun er dig selv i virksomheden.

Mail-adresse og telefon-nummer er gemt væk

Kontaktoplysninger skal ikke kun stå ét sted på websitet, men mange steder.

Du kan sagtens have en side, der hedder kontakt – blandt andet fordi det er så almindeligt med en sådan side, at mange vil kigge efter netop den.

Det optimale er er dog, at kontaktoplysninger (telefonnummer, mailadresse) konstant er synligt. Placer gerne kontaktoplysninger samme sted på alle sider og indlæg. Eksempelvis i den såkaldte footer.

Placer også gerne kontaktoplysninger både i toppen og bunden af siden.

Personen bag websitet er svær at få øje på

Uanset du er alene i din virksomhed eller du har medarbejdere, er det vigtigt, at personen – eller personalet – er synligt for brugerne på dit website.

I mange tilfælde er det siden med personportræt(ter) der er websitets mest besøgte

Dermed også sagt, at det er vigtigt at have mindst et godt portrætfoto på din side. Lad folk se giraffen.

Dårlig søgemaskineoptimering af tekster

Dårlige tekster er den hyppigste årsag til, at du ligger dårligt placeret i Google søgeresultater.

Du skal vide, hvilke ord folk bruger, når de søger en som dig. Og de ord, skal du bruge.

Du skal ikke tilbyde armaturer, hvis folk Googler efter vandhaner

Du skal ikke tilbyde kurser (flertal), hvis de fleste søger kursus (ental)

Er du revisor, skal du bruge ordet på din hjemmeside. Folk Googler efter revisor – de Googler sjældent efter revisonskontor, revisorerne, revisoren.

Og tjek det lige, selvom du lige nu er sikker på, at du har brugt det rigtige ord.

Jeg har set masser af websites, der slet ikke bruger det ord, der vil mere mest oplagt og som flest Googler efter. Af samme grund er der ofte utroligt få besøgende, der finder vej til sådanne sider.

De rigtige keywords skal desuden stå de rigtige steder og bruges i passende mængde.

Det er ikke nødvendigvis svært at søgemaskineoptimere tekster, men du skal vide, hvordan det skal gøres. Og du skal passe på med tilfældige råd om søgemaskineoptimering. Mange af de teknikker folk tror er nyttige – og som måske rent faktisk var effektive for få år siden – kan ligefrem være skadelige i dag. Google ændrer hele tiden arbejdsmetode og søgemaskineoptimering er derfor en disciplin, der kræver opdateret viden.

WordPress er ikke opdateret

Cirka hver anden måned kommer der en ny version af WordPress og det er vigtigt, at din WordPress løbende holdes opdateret. Gør den ikke det, bliver den blandt andet sårbar i forhold til hacker-angreb. Og nej, du må for himlens skyld ikke bare aktivere linket til at opdatere. Mange gør det – selvom de advares, når de går i gang.

Folk der bærer sig så tosset ad er som regel dem, der heller ikke har backup af databasen og indholdet, når det går galt.

Plugins er ikke opdateret

Usikre plugins – ikke WordPress i sig selv – er ofte hackeres vej til angreb på websites. Det er derfor vigtigt, at du sørger for løbende at opdatere plugins.

 

 

 

 

Pin It on Pinterest