Et webhotel er enkelt sagt maskinrummet, hvor din hjemmeside rent praktisk er installeret. På en af mange servere. Webhotellet har åbent døgnet rundt, så dit website kan ses uanset hvornår besøgende vil set det.

Og naturligvis ser det ikke ud som maskinrummet på billedet. Det er snarere et kedeligt og køligt rum med en masse computere, ledninger og blinkende lamper.

Hvor meget plads har du brug for

Når du køber webhotel, får du ikke kun plads til dit website, men også til dine email.
Det varierer, hvor meget plads du får at råde over – og ingen andre end du selv kan forudse, hvor meget plads, du får brug for.

Skal du have plads til mange og store billeder på dit website, kræver det rigtig meget plads.
Får du sendt masser af mail med store filer vedhæftet, fylder det også. Især hvis du gemmer alle mail.

Hvilken trafikmængde, har du brug for?

Skal dine besøgende hente mange (store) billeder, kommer der voldsom trafik til dit website.
Får du rigtig mange besøgende, kan det skabe en voldsom belastning på serveren.

Det lille og lidt besøgte website skal bruge meget mindre plads end website med mange billeder og masser af besøgende.

Hvilket webhotel skal du vælge

Vælg det webhotel din webproducent anbefaler!
Det er ham eller hende, der skal arbejde på det – ikke dig.
Det kan være rigtig træls arbejde at sætte sig ind i, hvordan et nyt webhotel er indrettet og fungerer. Har du ikke særdeles tungtvejende grunde til at vælge et bestemt webhotel, så lad webproducenten vælge.

Webhotel til dit website koster mellem 10 og mange hundrede kroner hver måned.
Kvaliteten på webhoteller er meget svingende og de billigste er discount på flere måder.

Køber du den billigste løsning, ender dit website med at dele en langsom server sammen med mange hundrede andre. Du skal heller ikke regne med telefon-support på billige webhoteller.

Har du aldrig bestilt webhotel før, vil du måske opleve det som en lidt kringlet affære.
Det er i de fleste tilfælde nødvendigt, at du selv bestiller og betaler webhotel, fordi det registreres i bestillers navn og knyttes til bestillers betalingskort.

Uanset hvilket webhotel du taler med andre om, er der utilfredse og tilfredse kunder.
Lytter du andres anbefalinger af webhoteller, så vær opmærksom på, om anbefalingen/kritikken kommer fra en professionel og erfaren bruger – eller fra en enkelt bruger, der har et enkelt website eller to på webhotellet.

Pin It on Pinterest