Kan man ikke bare lave alle siderne, og så kan jeg lægge indhold på senere… bliver jeg ofte spurgt af kunder, der skal have lavet website. Det kan man godt. Men det er en rigtig dårlig idé, hvis vi taler om websider til branding og online marketing.
Er det en roman, er det mere enkelt at designe uden indhold. Så kan kan man finde skrifttype og størrelse – og hælde teksten på, når forfatteren er færdig. Men prøv at designe omslag – forside og bagside – uden at kende romanens handling, stemning, plot og tone of voice.
Taler vi om en fagbog eller et website, skal designet tilpasses indholdet. Ikke omvendt! Indholdet skal være klar, før designeren kan gå i gang.
Design skal passe til indholdet
Du kan ikke købe sko uden at kende skostørrelsen – til tider er det ikke engang nok. Du skal have fødderne med i skobutikken for at sikre, at du finder nogen, der passer til fødderne. Og så skal de naturligvis også passe til formålet. Du tager ikke stilletter på, hvis du skal på travetur på fjeldet.
Design skal passe til fødderne – til indholdet. Til formålet.
Du skal have indhold, tekst og billeder, før du kan lave design, der passer.
Kan man oprette tomme sider
Det giver ingen mening at oprette sider, før der er indhold til siden.
Tror du mig ikke, så se denne “tomme side“, der udelukkende består af systemets såkaldte header og footer.
Designet vil afhænge af indholdet. Og mange detaljer kan påvirke designet i forskellige retninger:
- Er der store mængder tekst – eller et enkelt kort afsnit
- Er der en lang sammenhængende tekst – eller flere små bidder
- Er der få billeder eller mange
- Er billederne på bredden eller på højkant
- Er billeder ekstraordinært gode eller ordinære
- Er læserne helt almindelige læsere med gode øjne eller ser de dårligt
- Er det en side eller et blogindlæg
Man kan godt træffe en række grundlæggende valg til, hvordan designet skal være – men det giver ingen mening at oprette sider, før indholdet er klart.
Er dit indhold klar til at blive brugt online
Du skal sørge for, at både tekster og billeder er klargjort til at blive brugt online.
Fylder dine billeder 12 MB og er de store som et biograflærred, er de IKKE klar til at blive brugt online. Se denne side med et tungt påfuglebillede i toppen, der er næsten 100 gamge for stort.
Indholdet er vigtigere end designet
Arbejder du med online content marketing og branding, er det målet at påvirke folk med indhold. Design må gerne være flot, men det er vigtigt, at du designer med det formål at påvirke folk og hjælpe dem med at finde og forstå indholdet.
Du skal heller ikke vælge skrifttyper efter, hvad der er flot – men efter, hvad der er let at læse. Her kan du se masser af eksempler på tekst, der er alt fra let til umulig at læse.